Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2023

Καστανιά Ασπροποτάμου: “ΜΥΡΙΖΕ ΚΑΗΛΑ ΟΛΟ ΤΟ ΧΩΡΙΟ”: ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

 

Διαβάστε σχετικά:

https://www.news247.gr/magazine/past/mirize-kaila-olo-to-xorio-to-agnosto-olokaftoma-tis-katoxis/

Μία συγκλονιστική Τρικαλινή ιστορία

https://trikkipress.gr/%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CE%AE-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1/

Γράφει ο Δημήτρης Κωνσταντινίδης: Εδραία πεποίθησή μου είναι ότι η ιστορία δε χτίζεται μόνο από ηρωικές στιγμές, ήρωες και συνταραχτικά γεγονότα. Υπάρχει και μια καθημερινότητα και ένας αγώνας επιβίωσης των απλών ανθρώπων, που συμβάλουν ανώνυμα και αθόρυβα στη συνέχεια της. Στη θλιβερή επέτειο της καταστροφής 79 χωριών της Πίνδου και της δολοφονίας περισσοτέρων από 500 αθώων κατοίκων τον Οκτώβριο του 1943 από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής, ανάρτησα πριν 3 χρόνια τη συγκλονιστικότερη από όσες μαρτυρίες κατέγραψα ιχνηλατώντας τα θανατηφόρα βήματα του «Πάνθηρα» (κωδική ονομασία της επιχείρησης) στις 24 Οκτωβρίου 1943 στην Καστανιά Καλαμπάκας. Μου την έδωσε το 2009 ο εικονιζόμενος αριστερά και μπροστά από τη μητέρα του Γιώργος Μανάκος. Ο πεντάχρονος τότε Γ. Μανάκος θυμήθηκε: «Είχαμε μπει βαθιά στο δάσος με τη μητέρα μου, τη γιαγιά μου και τα τρία αδέλφια μου. Η μάνα μου, η οποία κράταγε αγκαλιά τα δεκαπέντε μηνών δίδυμα θέλησε για λίγο να ξεκουραστεί και είπε στη γιαγιά μου να πάρει εμένα και τον μεγάλο μου αδελφό και να προχωρήσουμε ακόμη πιο μακριά στο πυκνό δάσος. Πράγματι ξεκινήσαμε. Δεν είχανε περάσει ούτε πέντε λεπτά όταν άκουσα ριπές όπλου. Κατάλαβα ότι σκότωσαν τη μάνα μου». Οι πιο τραγικές πάντως στιγμές διαδραματίστηκαν όταν το άλλο πρωί, ερευνώντας οι κάτοικοι του χωριού για διασωθέντες, αντίκρισαν τη Μαρία Μανάκου νεκρή και δίπλα τα δίδυμα νήπιά της να προσπαθούν να θηλάσουν από τη μητέρα τους. Αφορμή για την επανάληψη της ανάρτησής μου ήταν η συνταρακτική εμπειρία που βίωσα τόσο εγώ ως ομιλητής αλλά και το ακροατήριο σε επετειακή ομιλία μου στη βιβλιοθήκη της Καλαμπάκας. Τη στιγμή της προβολής της φωτογραφίας που αναρτώ ακούστηκε αυθόρμητη και στεντόρεια από το ακροατήριο η φωνή «Η ΜΑΝΑ ΜΟΥ….» Ήταν ο ένας από τα δίδυμα αδέλφια που είχαν διασωθεί…

Επιχείρηση Πάνθηρας. Η καταστροφή των βλάχικων χωριών της Πίνδου τον Οκτώβρη του 1943

https://vlahoi.net/istories-gegonota/epixeirisi-pan8iras

1 σχόλιο:

  1. Συγκλονιστικες ιστορίες.Να έχομε στο νου μας ότι «Ο λαός που ξεχνά την Ιστορία του είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει»

    ΑπάντησηΔιαγραφή